Direktlänk till inlägg 29 augusti 2013

Leifby, Leifby, who are you man?

Av Robin Öberg - 29 augusti 2013 21:17

Hade på Aftonbladets webb-tv-sändning för att halvt följa Champions League-lottningen (medan Nordsjälland och Elfsborg fajtades på tv). Simon Bank pratade på om en hel del, Premier League-Kalle likadant; bra så. Sen stod någon typ av programledare där och inte ledde, utan bara pratade lite (väldigt väldigt lite) då och då.


Leifby - vem är du egentligen? Är du journalist? Eller bara en sommarjobbare som blivit kvar? Känner du någon på Aftonbladet? Har du en kompis i Stockholm du sover på soffan hos, och du känner dig tvungen att hjälpa till lite med hyran (ett par år är ju trots allt rätt lång tid) och därför sökt dig ett jobb på tidningen? Kanske i förhoppning om att någon ska missta dig för Stålmannen. Eller är det Lois du är ute efter?


Leifby, Leifby, who are you man?


Det enda jag vet om dig är att du pratar med dialekt. Eller det är inte riktigt sant, jag vet även att du egentligen aldrig pratar om sport på riktigt. Alltså om själva sporten. Du pratar i metaforer och drar liknelser och kastar in namn som inte har med någon sport alls att göra i en gryta och det verkar fungera mest för att så få av läsarna på Sportbladet verkar ha några icke-sport-intressen.


Det är åtminstone min tes. För hur ska jag veta vem du är?


Ska jag dra slutsatser av att du är "programledare" (sätter det inte i citattecken för att vara lustig på din bekostnad, utan bara för att jag inte vet om Aftonbladets webb-tv-sändningar har programledare; de kanske är ur tiden?; egentligen skulle jag kanske skriva "program"-ledare? eller icke-expert?) för ett program och du bryr dig inte ett jota om att informera dig något så när om vad som ska hända. Ja, hur går egentligen en Champions League-lottning till? Inte så svårt för dig att kolla upp kanske? Om vem den där första personen som drog fram bollar ur skålar (låter mycket roligare än vad det är) är, nä, det kan vi ju inte hoppas på att du vet. Herregud, för att veta det hade ni ju behövt skruva upp volymen på tv:n som stod där. Eller ha UEFAs hemsida uppe på någon av datorerna ni hade framför er.


Nej, jag är inte besviken, Leifby. Jag vet ju vad jag får.


Även om jag fortfarande inte vet vem du är.


Minns att du inför Champions League-finalen i våras mest pratade om bratwursts. Gör stora, övergripande liknelser, så att ingen ska kunna syna det du säger, för det är så stort att det garanterat stämmer. Du kanske borde börja skriva om sport? Inte om typ sport på tv. Jag kan själv se programmen. Jag vet om jag gillar programmen eller inte när jag sätter mig och kollar.


Äh, förresten, jag vet inte om jag vill ha dina fotbollssynpunkter. Vi glömmer allt. Frågan är i och för sig snarare om det går att glömma något om någon som jag aldrig vetat något om.


Jag vet inte. Det är nog som en bratwurst en solig sommardag i Berlin.


Leifby. Puss.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robin Öberg - 1 september 2013 21:37

Gabriel Awrohum slutar med fotbollen vid 21 års ålder för att plugga till läkare i Polen. Sedan ganska många år nu har det pratats om honom i Assyriska-kretsar. Det har pratats om den där unge vänsterbacken, men som alltid gått runt skadad när mandom...

Av Robin Öberg - 29 augusti 2013 16:56

Hammarby är på besök i Södertälje och ska ställas mot Assyriska. Ett Assyriska utan Stefan Batan. Och ett Assyriska utan Kennedy, Besara och Haddad. Va fan är det här? Tre Assyriska-produkter (nåja, jag räknar den långe) är på andra sidan konstgräset...

Av Robin Öberg - 17 augusti 2013 05:20

Om ungefär åtta timmar drar Premier League-säsongen igång när Liverpool och Stoke drabbar samman. Fem ytterligare matcher klockan fyra och dagen avslutas med höjdpunkten: Swansea mot Manchester United.   Liverpool mot Stoke är förfesten alltså. E...

Av Robin Öberg - 15 augusti 2013 02:34

Det vi alla önskar att nybörjardomaren från ÖIS-Assyriska-matchen hade kommit ut och sagt till oss, det säger jag nu. Eller kanske är det den assisterande som ska göra det? Det är svårt att hålla isär de där två, faktiskt. Hur som helst, nu får ni de...

Av Robin Öberg - 9 augusti 2013 22:57

Paris vann ligan förra året. De var nära att sänka Barcelona i Champions League. De hade värvat Silva och Zlatan och fått ihop det. Nu har de värvat Cavani, och de ska vara ännu bättre. Så hur såg premiären ut?Paris var bollförande, de styrde och stä...

Ovido - Quiz & Flashcards